علمی-پژوهشی

در این روزهای کرونا ویروسی از عینک استفاده کنیم یا لنز ؟

شاید شما هم شنیده باشید که در پی شیوع ویروس COVID-19 باید به جای لنزهای تماسی از عینک استفاده کنید. اما چرا؟

به اعتقاد گروهی از چشم پزشکان آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) ممکن است لنزهای تماسی در گسترش کروناویروس جدید نقش داشته باشند، اما پوشیدن عینک لایه ی محافظتی را در برابر انتقال بیماری COVID-19 ایجاد می کند.

در مقابل، گروه دیگری از پزشکان چشم  انجمن بینایی سنجی آمریکا (AAO)، بر این باورند که پوشیدن لنزهای تماسی بی خطر است و "هیچ مدرک علمی وجود ندارد که پوشیدن عینک از چشم ها در برابر COVID-19 یا دیگر انتقال ویروس ها محافظت می کند."

آیا لنزهای تماسی خطر بیشتری برای انتقال COVID-19 دارند؟

برخی از پزشکان نگران هستند که افرادی که از لنز تماسی استفاده می کنند، بیش از یک فرد معمولی چشم خود را لمس می کنند و لمس کردن چشم، بینی یا صورت خطر ابتلا به کروناویروس را افزایش می دهد. دکتر سونال تولی، چشم پزشک در فلوریدا، در مطلبی در وب سایت AAO می گوید: "بهتر است بیشتر اوقات عینک بزنید؛ به خصوص اگر عادت دارید هنگام پوشیدن لنز تماسی، چشمتان را زیاد لمس کنید."

دکتر تولی سخنگوی آکادمی چشم پزشکی آمریکا می گوید: "استفاده از عینک به جای لنز، می تواند باعث کاهش تحریک چشم ها شود و دیگر نیازی به لمس چشم ها نباشد."

براساس اعلام AAO پوشیدن عینک به جای لنز تماسی، ممکن است از چشم شما در برابر قطرات تنفسی که با سرفه یا عطسه ایجاد می شود (و ممکن است حاوی این ویروس باشد)، محافظت کند.

بعضی از پزشکان چشم می گویند: پوشیدن لنز تماسی بی خطر است

دکتر سوزان رزنیک، بینایی سنج در منطقه نیویورک سیتی، می گوید: پوشیدن لنزهای تماسی خوب است، مگر اینکه بیمار باشید. این توصیه  را باید حتی اگر دچار سرماخوردگی هم هستید، رعایت کنید.

دکتر رسنیک می افزاید: امن ترین گزینه برای کاهش هرگونه عفونت مربوط به لنزهای تماسی، استفاده از لنزهای یکبار مصرف است که بعد از یک پوشیدن یک روزه آن را دور می اندازید. انجمن چشم پزشکی آمریكا اعلام کرده است: "افراد سالم می توانند استفاده از لنزهای تماسی خود را طبق دستور پزشك خود ادامه دهند."

به تازگی سه پژوهشگر برجسته در زمینه ی مراقبت از چشم اظهار داشتند که "پوشیدن لنزهای تماسی، شکل ایمن و بسیار مؤثری برای تصحیح بینایی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان است." برای بسیاری از افراد، لنز تماسی ابزاری ضروری برای تصحیح بینایی است. لنز تماسی یک وسیله پزشکی است و از مزایای دیداری خوبی برخوردار است. این سه پژوهشگر و چشم پزشک نیز در مورد مزیت پوشیدن عینک برای خنثی کردن ویروس COVID-19  با دیگران اختلاف نظر دارند.

باید گفت هیچ مدرک علمی تأیید نمی کند که پوشیدن عینک از فرد در مقابل آلوده شدن به کرونا ویروس جدید یا ویروس دیگر محافظت می کند.

یک مطالعه جدید که در تاریخ 24 مارس در مجله "چشم پزشکی" در آکادمی چشم پزشکی آمریکا منتشر شد، انتقال احتمالی COVID-19 را از طریق غشاهای مخاطی چشمی بررسی کرده و می گوید مسیر انتقال چشمی پشتیبانی نمی شود.

پزشکان چشم: در استفاده از لنز تماسی و عینک هوشیار باشید

مراقبت صحیح از لنزهای تماسی - و عینک - به ویژه در طول این بیماری همه گیر ویروس بسیار مهم است، زیرا باید سلامت فردی حفظ شود.

دکتر تولی می گوید: "یادآوری این نکته حائز اهمیت است که اگرچه نگرانی زیادی در مورد COVID-19 وجود دارد ، اما اقدامات احتیاطی عاقلانه می تواند خطر آلودگی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد."

او ادامه می دهد: "دستان خود را زیاد بشویید. دستورات بهداشتی را درباره لنزهای تماسی دنبال کنید و از لمس یا مالیدن بینی، دهان و به خصوص چشمان خودداری کنید."در مورد استفاده کنندگان از لنزهای تماسی AOA این نکات را برای کاهش خطر ابتلا به عفونت کروناویروس ارائه می دهند:

1- دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب بشویید و قبل از دست زدن به تماس خود، آنها را با حوله بدون پرز خشک کنید. این کار باید قبل از وارد کردن و برداشتن لنزهای تماسی رخ دهد. اگر صابون و آب در دسترستان نیست، از یک ضدعفونی کننده دست استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد.

2-لنزهای تماسی خود را به درستی ضد عفونی کنید. شما باید هر شب از لنزهای یکبار مصرف خود استفاده کنید و یا طبق دستورالعمل سازنده و چشم پزشک خود مرتباً لنزهای ماهانه و دو هفته ای خود را ضد عفونی کنید. برای ضد عفونی کردن لنزهای خود از محلول نمکی و قطره سازی مجدد (قبلا استفاده شده) استفاده نکنید.

3- اگر بیمار هستید، استفاده از لنز را قطع کنید. مطابق با توصیه درباره ی سایر بیماری ها، افرادی که از نظر سرماخوردگی یا علائم مانند آنفولانزا احساس بیماری می کنند، باید از پوشیدن لنزهای تماسی خودداری کنند.

در بیانیه آکادمی اپتومتری آمریکا در مورد COVID-19 و لنزهای تماسی آمده است که "لنزهای تماسی جزو تجهیزات پزشکی هستند و همیشه باید طبق نظر متخصص، از آنها با استفاده مناسب و بهداشت استفاده شود." در صورت پوشیدن عینک نیز باید احتیاط کنید. دکتر رسنیک خاطرنشان می کند که کرونا ویروس جدید می تواند ساعت ها بر روی سطوح سخت باقی بماند و سپس می تواند از دستان شما به صورت و یا به عینک شما منتقل شود. بنابراین، شیشه های عینک باید به طور مرتب تمیز شوند. او می گوید: "افرادی که مرتباً عینک خود را بر می دارند مستعد آلودگی و انتقال ویروس هستند."

عینک های ایمنی محافظت بهتری را در مقابل COVID-19 ارائه می دهد

آکادمی چشم پزشکی آمریکا یادآوری می کند که عینک طبی محافظت کاملی دربرابر قطرات تنفسی ندارد. این ویروس هنوز هم می تواند از قسمت هایی مانند دسته ها، بالا و پایین شیشه ها به چشم شما برسد. توصیه می شود اگر از بیمار مبتلا به ویروس COVID-19 مراقبت می کنید عینک ایمنی گزینه بهتری برای محافظت از شما در این شرایط است.

منبع:allaboutvision

 

اخبار مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق