سلامت چشم

چه مشکلات بینایی در کمین کودکان دچار اوتیسم است

اوتیسم، يك اختلال نورولوژيكي است كه در سال‌های اولیه رشد کودک ظاهر می‌شود. اين اختلال موجب مي‌شود تا مغز فرد مبتلا نتواند در زمينه‌ی رفتارهاي اجتماعي و مهارت‌هاي ارتباطي به‌ خوبی عمل كند؛ همچنین در يادگيري چگونگي ارتباط و تعامل اجتماعي فرد با ديگران نیز تداخل ایجاد می‌کند. 2 آوریل، روز جهانی آگاهی درباره‌ی اوتیسم است. به همین بهانه سعی کردیم تا در قالب مقاله‌ای از مشکلات چشمی کودکان مبتلا به اوتیسم بگوییم. لطفا با ما همراه باشید.

افراد اوتیسم در پردازش و پاسخ به اطلاعات، ارتباط و تعامل اجتماعی مشکل دارند. مشکلات بینایی در کودکان مبتلا به اوتیسم شایع است، اما متأسفانه این موارد، اغلب تشخیص داده نمی‌شوند. در پژوهشی که در سال 2018 انجام شد، مشخص شد که از هر 59 کودک، 1 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) است.
شیوع این بیماری در میان پسران بیشتر است به گونه‌ای که گزارش شده از هر 92 دختر، 1 نفر و از هر 37 پسر، یک نفر دچار اوتیسم است. ASD می‌تواند مهارت‌های بینایی کودک و همچنین سایر توانایی‌های پردازش حسی را در او تحت تأثیر قرار دهد.

 

اهمیت معاینه چشم برای کودکان اوتیسمی

هدف از مراقبت بینایی برای کودکان مبتلا به ASD تسهیل انجام کارهای روزمره و به حداقل رساندن چالش‌هایی است که هم شما به عنوان والدین و هم فرزندتان روزانه با آن روبرو هستید. نکته‌ی بسیار مهمی که والدین این کودکان باید به آن توجه داشته باشند، معاینه‌ی درست چشم هاست.
کودکان مبتلا به اوتیسم برای آزمایش سلامت چشم‌ها و همچنین قدرت بینایی‌شان نیاز به معاینه منظم چشم دارند. تنها غربالگری استاندارد بینایی 20/20 برای آنها کافی نیست.

چشم‌پزشکان باید چشم‌ها را از جنبه‌های مهم دیگر سیستم بینایی مانند حرکات چشم، ردیابی چشم، پردازش بینایی، قضاوت فضایی و بینایی مرکزی / محیطی مورد بررسی قرار دهند.

طبق پژوهش‌های انجام شده، درصد شیوع استرابیسم در کودکان مبتلا به ASD در مقایسه با کودکان بدون ASD ، حدود 21  تا50 درصد است.

رفتارهای اوتیستیک و مشکلات بینایی

رفتارهای متداول اوتیستیک ممکن است با مشکلات بینایی ارتباطی نداشته باشند. اما بسیاری از آن‌ها در واقع به خاطر کاهش بینایی یا مهارت‌های بینایی ظاهر می‌شوند.

افراد اوتیسم ممکن است در هماهنگی بینایی و محیطی خود دچار مشکل شوند. به عنوان مثال، وقتی از آن‌ها خواسته می‌شود یک جسم را با چشم دنبال کنند، معمولاً مستقیماً به آن جسم نگاه نمی‌کنند. در عوض كنار آن جسم را اسكن كرده و يا به آن نگاه مي‌كنند. اختلالات حرکتی چشم، چشم ضربدری و حساسیت به نور در این افراد شایع است.

 بسیاری از افراد اوتیسم از نظر بینایی دفاعی هستند. افراد دچار بینایی دفاعی از تماس با ورودی بصری خاص خودداری می‌کنند و ممکن است بینایی بیش از حد حساسی داشته باشند.

توصیه می‌کنیم اگر فرزندتان یکی از این مشکلات بینایی را دارد، برای معاینه و تشخیص درست به متخصص مراجعه کنید.


ویژنتراپی برای کودکان اوتیسم

ویژن‌تراپی، یک روش درمانی بسیار موثر است که برای افزایش مهارت‌های بینایی و ارتباطات عصبی بین چشم و مغز طراحی شده است. این روش، پردازش بینایی را بهبود می‌بخشد و به کودک کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری محیط اطراف خود را درک کنند و در نتیجه رفتارهایی مانند اضطراب، مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های کلامی را در او درمان می‌کند.

ویژن‌تراپی متناسب با نیازهای کودک انجام می‌شود و شامل تمرینات و فعالیت‌های متناسب با سن است. در این روش درمانی سعی می‌شود تا ساماندهی دید فضایی، دید مرکزی، هماهنگی موثر چشم‌ها و پردازش اطلاعات بصری در کودک بهبود یابد.



عدسی منشوری (پریزم یوک)، راهکاری مناسب برای بهبود دید فرد اوتیستیک

در بسیاری از اوقات ممکن است مشکلات بینایی و به طور خاص برداشت اشتباه از دید فضایی، کودک مبتلا به ASD را دچار اضطراب، گیجی یا پریشانی کنند. در نتیجه منجر به واکنش‌های رفتاری خاصی می‌شود که قبلا آن‌ها را بیان کردیم.

لنزهای منشوری و پریزم یوک، به کودکان مبتلا به ASD کمک می‌کنند تا از بینایی‌شان به روشی موثرتر استفاده کنند. به عنوان مثال، منشورها می‌توانند بهبود فوری در وضعیت، تعادل و توجه کودک ایجاد کنند. به طور قابل توجهی احساس امنیت جسمی و راحتی او را افزایش می‌دهد واز  اضطراب او می‌کاهند.



این عدسی‌ها را می‌توان روزانه یا فقط برای مدت زمان یک برنامه بینایی درمانی استفاده کرد و به طور معمول پیشرفتهای قابل توجهی را برای فرد ایجاد می‌کند.

 

این مقاله را به صورت pdf دریافت کنید!

 

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق