سلامت چشم

ارتوکراتولوژی چیست؟ و آیا به بهبود بینایی فرزندم کمک می‌کند؟

اگر شما یا فرزندتان نزدیک بین (short-sighted) هستید (برای دیدن چیزهای دورتر تلاش می‌کنید)،احتمالا در مورد ارتوکراتولوژی شنیده باشید. ارتوکراتولوژی که با نام OK یا ortho-k نیز شناخته می‌شود، از دهه 1960 وجود داشته است. بااین‌حال، اخیراً به دلیل توانایی خود در کند کردن پیشرفت نزدیک‌ بینی (short-sightedness) موردتوجه قرارگرفته است.

ارتوکراتولوژی شامل استفاده از یک لنز تماسی صلب و سخت طراحی شده در طول شب است؛ مانند یک قالب، لنز با تغییر ملایم نمای قرنیه (لایه‌ ی بیرونی شفاف و محافظ چشم که مانند یک عدسی قدرتمند عمل می‌ کند) به‌طور موقت چشم را در هنگام خواب تغییر می‌دهد.این‌ لنز یک تغییر موقت ایجاد می‌­‌کند. هنگامی‌که از خواب بیدار می‌‌­شوید، عدسی را برمی‌‌دارید و اینجا شما می‌­‌توانید ببینید. تقریباً یک هفته طول می­‌کشد تا این چرخه به اثر کامل برسد، اما پس‌ازآن - با فرض این­که هر شب آن‌­ها را می‌­پوشید و هرروز صبح آن­ها را درمی‌آورید - باید بتوانید روزهای خود را بدون عینک یا عدسی سپری کنید؛ و مهم‌­تر از همه، شواهد خوبی وجود دارد که می‌­تواند به کند کردن پیشرفت نزدیک‌ بینی کمک کند. بااین‌حال، مانند همه درمان‌ها، ارتوکراتولوژی مزایا و معایب خود را دارد - و خطرات آن باید قبل از استفاده به‌خوبی شناخته شوند.

لنز ارتوکراتولوژی به‌طور موقت چشم را در هنگام خواب تغییر می­دهد.

مزایای ارتوکراتولوژی چیست؟

ارتوکراتولوژی ممکن است برای این افراد یک گزینه جذاب باشد:

  • برای افرادی که خواهان جایگزینی برای عینک هستند اما لنزهای تماسی را ناراحت‌کننده یا نامناسب می­‌دانند (به‌عنوان‌مثال از خشکی چشم رنج می‌­برند، در محیط‌‌­های گردوغبار کار می­‌کنند یا از ورزش‌­ها‌ی آبی لذت می‌­برند).
  • به‌عنوان جایگزینی برای جراحی انکساری که به‌عنوان جراحی لیزر چشم یا لیزیک نیز شناخته می­‌شود. جراحی انکساری دائمی است اما ارتوکراتولوژی موقت است. اگر استفاده از لنزها را متوقف کنید، ظرف یک هفته همه‌چیز به حالت عادی بازمی‌گردد.
  • برای والدین کودکی که ممکن است در مدرسه از عدسی‌ های تماسی استفاده کنند. ortho-k به کودک این امکان را می‌­دهد که بدون عینک یا عدسی تماسی که ممکن است در طول روز گم شوند یا شل شوند به مدرسه برود.

معایب ارتوکراتولوژی چیست؟

معایب این روش عبارت‌اند از:

  • هزینه­‌های اولیه آن بیشتر از لنزهای تماسی استفاده روزانه است که در آن هزینه کلی مشابه در طول زمان پخش
    می‌­شود.
  •  اگر هر شب از آن­ها استفاده نکنید، اثرات آن از بین می‌­رود.
  • تمام استفاده از لنزهای تماسی با خطر بالاتر عفونت چشم نسبت به زمانی که اصلاً عدسی نداشتید، همراه است.

برخی از افراد ممکن است فکر کنند ارتوکراتولوژی خطر عفونت بالاتری نسبت به لنزهای تماسی نرم استاندارد دارد. بااین‌حال، این مورد توسط شواهد تحقیق پشتیبانی نمی‌­شود.

یک مطالعه در ژاپن نتایج استفاده از ارتوکراتولوژی یا لنزهای تماسی نرم در کودکان را پس از 10 سال مقایسه کرد. مشخص شد که هیچ عارضه­‌ی جانبی شدیدی وجود ندارد و فراوانی عوارض جانبی خفیف و نامطلوب بین گروه‌ها تقریباً برابر بود.

اگر عفونتی از یک لنز تماسی استاندارد یا لنزهای ارتوکراتولوژی دریافت کنید، معمولاً با یک دوره آنتی‌بیوتیک برطرف
می
­شود. بااین‌حال، ممکن است به یک عفونت نادر به نام کراتیت میکروبی[1] مبتلا شوید که می­تواند به بینایی آسیب برساند و متداول نیست. طبق یک مطالعه اگر به مدت 1000 سال هر شب از لنز ارتوکراتولوژی استفاده کنید، به‌احتمال‌زیاد تنها به یک عفونت جدی مبتلا خواهید شد.

افرادی که از عدسی‌ های ارتوکراتولوژی استفاده می‌کنند، اگر از محلول‌ های عدسی تماسی استریل استفاده کرده و از آب‌لوله‌کشی دوری کنند، خطر عفونت چشم را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهند. قرار گرفتن لنزها یا لوازم جانبی لنز در معرض آب‌لوله‌کشی، خطر عفونت را تا حد زیادی افزایش می‌­دهد.
پیشرفت­ آهسته‌­تر نزدیک‌بینی همچنین به معنای نیاز کمتر به تعویض عینک است که می­تواند در درازمدت باعث صرفه­‌جویی در هزینه شما شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری ویرانگر چشمی در آینده

اکنون پیش‌بینی می‌شود که نیمی از جمعیت جهان تا سال 2050 نزدیک‌ بین باشند و سازمان بهداشت جهانی زنگ خطر را به صدا درآورده و در یک بولتن گفته است:

نزدیک‌ بینی بالا خطر آتروفی ماکولا، گلوکوم و سایر علل از دست دادن شدید بینایی را به‌شدت افزایش می‌­دهد که با استفاده از عینک استاندارد میزان بروز آن کاهش نمی‌­یابد.

کند کردن پیشرفت نزدیک‌ بینی خطر ابتلا به بیماری­‌های چشمی تهدیدکننده‌ی بینایی را کاهش می‌­دهد. همچنین به معنای تغییرات کمتر در بینایی است که می‌­تواند در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه تغییر کمتر عینک شود.

نزدیک‌بینی در دوران جوانی سریع‌تر پیشرفت می‌کند، بنابراین پیشگیری از نزدیک‌ بینی باید در اسرع وقت تجویز شود. ما دقیقاً نمی‌­دانیم که چگونه ارتوکراتولوژی پیشرفت نزدیک‌ بینی را کند می­‌کند، اما نتایج پژوهش‌­ها نشان دهنده‌ی موفقیت‌آمیز بودن این روش است.
اگر به فکر ارتوکراتولوژی برای فرزندتان هستید، شما و متخصص چشمتان باید تعادل را رعایت کنید. کودک باید آن‌قدر بزرگ باشد که بتواند آن را مدیریت کند - اما اگر بیش‌ازحد صبر کنید مزایای کنترل نزدیک‌ بینی کاهش می‌­یابد.

هر کودکی متفاوت است. برخی نسبت به دیگران قادر به مقابله با ارتوکراتولوژی هستند یا مایل‌اند آن را یک‌شبه بپوشند. در ابتدا ممکن است ناراحت‌کننده باشد و برخی ممکن است با ایده‌­ی عدسی تماسی بسیار مخالف کنند. پس نمی‌­توان کسی را مجبور کرد.
کار نزدیک بیش‌ازحد می­ تواند نزدیک‌ بینی را در کودکان بدتر کند.

گزینه‌های دیگر درمان چیست؟

ارتوکراتولوژی تنها راه‌حل نیست. همچنین لنزهای ویژه‌­ای وجود دارد که می‌­توانید برای عینک و لنزهای تماسی نرم روزانه تهیه کنید که به کند کردن پیشرفت نزدیک‌ بینی کمک می­‌کند. برای بررسی همه گزینه‌ها از متخصصان چشم مشاوره بخواهید.

همچنین توصیه می‌شود که کودکان بیش از دو ساعت در روز در اوقات فراغت «کار نزدیک» (به معنای کار غیر مدرسه: زمان تماشای نمایشگر نزدیک یا کتاب‌خوانی) در خارج از ساعات مدرسه انجام ندهند. والدین همچنین می‌­توانند «قانون 20-20-20» را به بچه‌ها آموزش دهند (برای هر 20 دقیقه کار نزدیک، 20 ثانیه استراحت  کرده و به چشمی در فاصله 20 فوت یعنی حدود 6 متری خود نگاه کنید). اوقات فراغت (دو یا بیشتر در روز) نیز برای رشد چشم سالم در کودکان بسیار مهم است.

بااین‌حال، آنچه واضح است این است که همه کودکان نزدیک‌ بین باید برای کنترل نزدیک‌ بینی خود کاری انجام دهند. فقط دادن عینک استاندارد تک بینایی به کودک برای کمک به دید کافی نیست، بدون اینکه کاری برای کاهش سرعت نزدیک‌ بینی انجام دهید.

اگر برای کودک شما مناسب است، ارتوکراتولوژی یکی از قوی‌­ترین پژوهش‌ها برای کند کردن پیشرفت نزدیک‌ بینی را دارد.

 

[1] Microbial Keratitis

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق