سلامت چشم

آیا نور آبی در دندان پزشکی برای چشم ها خطر دارد؟

مراجعان دندانپزشکی اغلب از ما در مورد پرتوی آبی که به سمت دندان آن‌ها گرفته می‌شود، می‌پرسند و حتی در مورد آسیب های این پرتو نگرانی‌هایی دارند.

پرتوی آبی رنگی که در دندانپزشکی استفاده می‌شود، در محدوده نور مرئی قرار دارد. این پرتو، یک پرتو آبی رنگ بسیار قوی است که از جنس لیزر، فرابنفش یا فروسرخ نیست و صرفا نور مرئی بسیار قوی است. تابش این پرتو در روشی که استفاده می‌شود اثر نامطلوبی بر روی دندان‌ها و بافت‌های دهان شما ندارد. ولی نگاه کردن به آن برای مدت طولانی ممکن است برای چشم شما آسیب زا باشد. مثلا آب مرارید بیماری چشمی است که در افرادی که زیاد در آماج تابش پرتوی آفتاب قرار می‌گیرند شیوع بیشتر دارد. پرتوی آبی دندانپزشکی هم در طولانی مدت ممکن است  احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش‌دهد.

البته چون جهت پرتو همیشه به سمت داخل دهان شماست، معمولا به چشم شما نمی‌رسد. اما از آنجاییکه دندانپزشک و دستیار دندانپزشک مجبورند به محل تابش پرتو نگاه کنند، از عینک‌ها یا حفاظ‌های نارنجی رنگی استفاده می‌کنند تا مانع از  وارد شدن آسیب به چشم‌هایشان در طولانی مدت شود.

کاری که این پرتو در دندان شما انجام می‌دهد این است که سفت و محکم شدن برخی از مواد دندانپزشکی را که در دندان شما استفاده می‌کند، آغاز می‌کند. به عبارت علمی‌تر، پلیمریزه شدن این مواد را استارت می‌زند. در واقع با تابش این پرتو، واکنش‌های شیمیایی در برخی مواد پرکردنی اتفاق می‌افتند که در ‌‌نهایت به تبدیل شدن آن ماده به شکلی از ماده نهایی که به آن نیاز داریم یا سفت شدن آن می‌انجامد. البته کامل شدن این فرآیند می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. به همین دلیل حتی بعد از پرکردن دندانتان و استفاده از پرتوی آبی، دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که برای یک مدت معین، از غذا خوردن خودداری نمایید.
دستگاهی که برای ایجاد این نوع از پرتوی  نور  آبی به کار می‌رود دستگاه «لایت کیور» نام دارد. این دستگاه در شکل و فرم‌های مختلفی ساخته شده است اما دو نوع اصلی دارد. نوع هالوژنی و نوع LED که جدید‌تر است.
دستگاه لایت کیور برای درمان سفید کردن دندان‌ها هم استفاده می‌شود. در این درمان هم درواقع نور آبی فعال کننده موادی است که برای حفاظت از لثه یا سفید کردن دندان استفاده می‌شود.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی بابل

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق