سلامت چشم

وقتی دورکاری بلای جان چشم ما می‌شود

همه‌گیری COVID-19 باعث تغییر ناگهانی محیط‌های کاری فیزیکی به فضای کاری آنلاین شد. در کمتر از یک سال، تقریباً همه‌ی مشاغل به دورکاری روی آوردند. حتی خرده فروشان آجر و مصالح نیز سایت‌های خرید آنلاین‌شان را برپا کردند. رویکرد شبکه بهداشت نیز به مشاوره و درمان آنلاین تغییر یافت. با توجه به این مسئله و با مهاجرت نیروی کار جهانی به دنیای مجازی، انتظار می‌رود که کارمندان بیش از پیش، وقت خود را در مقابل نمایشگرهای دیجیتالی سپری کنند. در نتیجه، این موضوع نگرانی‌های بسیاری را در مورد سلامت چشم در بین کارمندان راه دور ایجاد کرده است. اینکه دورکاری چه تاثیراتی را بر سلامت چشم افراد خواهد داشت، عنوان مطلبی است که در این مقاله آن را دنبال خواهیم کرد. پس تا انتها همراهمان باشید.

نمایشگرهای دیجیتالی چه تاثیری روی چشم ما دارند؟

آیا تا به حال یک روز کامل را صرف تماشای یک سریال کردید؟ آیا برایتان پیش آمده که یه شب را تا صبح بیدار بمانید تا بتوانید پروژه‌ کلاسیتان را تایپ و به‌موقع به استادتان تحویل دهید؟ در این شرایط چه حالاتی را تجربه کرده‌اید؟ از خارش چشم گرفته تا سردرد، لیست طولانی از مشکلاتی است که پس از قرار گرفتن طولانی مدت در آماج نمایشگر رایانه و سایر وسایل الکترونیکی به وجود می‌آیند. اما چه باید کرد؟ در ابتدا بهتر است از نحوه‌ی پاسخ و واکنش چشم‌ به نور آبی باخبر باشیم و بفهمیم چرا این مشکلات رخ می‌‌دهند.

انسان نمی‌تواند تمام طول موج‌های نوری را مشاهده کند. ما تنها می‌توانیم بخش کوچکی از طیف الکترومغناطیسی را که "نور مرئی" نامیده می‌شود، درک کنیم. نور آبی بخشی از نور مرئی است. این نور می‌تواند به قرنیه و عدسی نفوذ و به شبکیه رسیده و موجب آسیب به شبکیه یا بروز دژنراسیون ماکولای وابسته به سن شود.

دستگاه‌های الکترونیکی مانند رایانه و لپ‌تاپ نور آبی را گسیل می‌کنند. البته میزان تولید این نور توسط آن‌ها به میزان قابل توجهی کمتر از مقدار نور آبی تولید شده توسط خورشید است. بنابراین، نور آبی که از دستگاه‌های الکترونیکی گسیل می‌شود، به چشم آسیب بسیار جدی وارد نمی‌کند. اما این جمله به این معنا نیست که استفاده‌ی مکرر از دستگاه‌های دیجیتال باعث نگرانی نیست. نور آبی گسیل شده از تجهیزات الکترونیکی آسیب طولانی مدت جدی را به چشم وارد نمی‌کند، اما تابش خیره کننده‌ای را ایجاد خواهد کرد. بنابراین، گذراندن زمان بیش از حد طولانی در مقابل صفحه نمایش دیجیتالی، ممکن است به تشدید مشکلات رایج چشمی، مانند خستگی چشم، تاری دید، و نزدیک‌بینی منجر شود.

علاوه‌بر نکات ذکر شده، مطالعات مختلف نشان داده که افراد هنگام مطالعه یا تماشای موضوعی روی صفحه نمایش، کمتر پلک می‌زنند. از آن‌جایی که پلک زدن به مرطوب ماندن چشم کمک می‌کند، پلک نزدن نیز برای مدت طولانی، می‌تواند باعث خشکی چشم شود که اغلب با درد و تاری دید همراه است.

برای سلامت چشم موقع دورکاری چه کنیم

چگونه کارمندان دورکاری می‌توانند از چشمان خود مراقبت کنند؟

راه‌های مختلفی برای کاهش خطر مشکلات چشمی مربوط به دستگاه‌های الکترونیکی وجود دارد. اگر شما یک کارمند خانه‌نشین هستید، می‌توانید با انجام ترفندهای زیر دردسرهای فشار چشم دیجیتالی را کنار بگذارید:

فاصله خود را از نمایشگر حفظ کنیم

رعایت فاصله‌ی استاندارد بین ما و صفحه نمایش به سلامت چشم کمک می‌کند. هر چه صفحه نمایش دورتر باشد، خواندن آنچه روی آن است، دشوارتر خواهد بود. اما هر چه به آن نمایشگر نزدیک‎تر باشیم، احتمال اینکه دچار خستگی چشم شویم بیشتر خواهد بود. راهکار این است که نمایشگر را در فاصله‌ای قرار دهیم که در آن واحد نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک به ما باشد.

در حالت ایده‌آل، باید بین ما و دستگاه‌های الکترونیکی‌مان، مانند رایانه یا لپ‌تاپ،50 تا 60 سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد. در عین حال، باید نمایشگر نیز حدود 10 تا 12 سانتی‌متر زیر سطح چشم باشد. این کار خواندن صفحه نمایش را راحت‌تر کرده و از فشار روی چشم‌ها می‌کاهد.

برای اطمینان از اینکه لپ‌تاپ ما در فاصله مناسب است یا نه، باید در وضعیت بدنی مناسبی قرار بگیریم و دستان خود را دراز کنیم. صفحه نمایش باید نوک انگشتان ما را لمس کند. در همین حال، می‌توانیم با وضعیت مناسب و نگاه مستقیم به جلو، ببینیم که آیا صفحه نمایش در زاویه مناسبی قرار گرفته است یا خیر. باید بتوانیم نوار آدرس مرورگر خود را در آن موقعیت به خوبی ببینیم.

پلک زدن فراموش نشود

بیشتر پلک بزنیم

همان‌طور که قبلاً بیان شد، افرادی که چیزی را روی صفحه تماشا می‌کنند یا می‌خوانند، کمتر پلک می‌زنند. به طور معمول، هر شخصی در عرض یک دقیقه حدود 15 تا 20 بار پلک می‌زند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این اعداد هنگام کار با رایانه به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. به‌طور خاص، افراد در هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی معمولاً 66 درصد کمتر پلک می‌زند.

پلک زدن کره چشم به مرطوب نگه داشتن چشم و پاک کردن آن از ذرات کمک می‌کند. وقتی فردی کمتر پلک می زند، احتمالاً دچار خستگی و حتی عفونت چشم او می‌شود.

اما راهکار چیست؟ بهتر است هنگام کار با لپ‌تاپ یا رایانه تا جایی که می‌توانیم پلک بزنیم تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم. همچنین می‌توانیم قانون 20-20-20 را اعمال کنیم. یعنی هر 20 دقیقه یک‌بار دیگر به صفحه رایانه نگاه نکنیم. بلکه دید خود را روی جسمی که حدود 20 فوت (6 متر) دورتر از ما است متمرکز کنیم. به مدت 20 ثانیه به آن جسم نگاه کنیم. پس از اتمام این کار، می‌توانیم به کار با صفحه نمایشگر خود بازگردیم. این فرایند را باید تا زمانی که کار آنلاین‌مان تمام شود، تکرار کنیم. برای تنظیم زمان می‌توانیم از یک زمان‌سنج استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم از قطره‌های چشمی نیز برای جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها استفاده کنیم.

عینک رایانه باید توسط متخصص تجویز شوداز عینک مخصوص رایانه استفاده کنیم

البته می‌توانیم با متخصص بینایی مشورت و از عدسی‌های تجویزی استفاده کنیم. افرادی که تمایل دارند به طور منظم جلوی رایانه کار کنند، در برابر فشار چشم آسیب‌پذیرتر هستند. متخصصان عینک‌های رایانه‌ای را توصیه می‌کنند که به کاهش خطرات مشکلات چشمی مرتبط با قرار گرفتن طولانی مدت در آماج نمایشگرهای دیجیتالی کمک می‌کند.

این عینک‌ها دارای پوشش ضد بازتاب (آنتی رفلکس) هستند. این ویژگی به بازتاب نور آبی و کاهش تابش خیره‌کننده صفحه هنگام استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی کمک می‌کند. سه نوع لنزی که برای عینک رایانه موجود است، این عدسی‌ها هستند:

  • لنزهای تک دید
  • لنزهای دو کانونی (بایفوکال)
  • لنزهای تدریجی (پروگرسیو)
     

توصیه آخر: به متخصص مراجعه کنید!

از خارش چشم و تاری دید گرفته تا سردرد، فهرست طولانی از مشکلات مربوط به استفاده طولانی مدت از رایانه وجود دارد. اگر یک کارمند دورکاری هستید، احتمالاً در حین انجام کارهای آنلاین روزانه خود با این مشکلات رایج چشمی مواجه خواهید شد. پس بهتر است به منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی شدیدتر برای معاینه چشم به متخصص مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق