علمی-پژوهشی

بهبود روشنایی در منزل خطر سقوط سالمندان را کاهش می‌دهد

نقص بینایی از مهم‌ترین عوامل خطر در سنین بالاست اما محیط روشن‌تر می تواند در هنگام راه رفتن به فرد کمک زیادی  کند. بر اساس پژوهش‌های اخیر، سقوط دلیل اصلی آسیب در افراد مسن است و باعث ترس، از دست دادن استقلال و هزینه‌های درمانی زیادی می‌شود. به طور خاص برای بیماران گلوکوم، حساسیت به کنتراست و از دست دادن میدان دید می‌‌تواند خطراین اتفاق راافزایش دهد. سقوط این افراد به احتمال زیاد در خانه اتفاق می‌افتد و با تغییر روشنایی منزل می‌توان از احتمال این خطر کاست.

پژوهشگران به تازگی خطرات خانه و سطح روشنایی را در رابطه با میزان سقوط در افراد مسن مبتلا به گلوکوم ارزیابی کردند و دریافتند که در روشنایی بهتر منزل، سقوط کمتری رخ می‌دهد.

این مطالعه روی 170 فرد مبتلا به گلوكوم یا مشکوك به گلوكوم انجام شد. شرکت کنندگان به مدت سه سال، داده‌‌های احتمالی سقوط را در دفتری ثبت ‌کردند و اطلاعات مربوط به مکان‌های خاص منزلشان را که در آنجا افتاده بودند، در پرسش‌نامه‌هایی که به صورت تلفنی تکمیل می‌شد پر کردند. پژوهشگران هنگام ارزیابی، هفت منطقه از خانه را برای خطرات و روشنایی ارزیابی کردند و تأثیرات این خطرات را بر میزان سقوط تجزیه و تحلیل کردند. داده‌ها بر اساس سن، جنسیت، مکان و شدت آسیب دیدگی تنظیم شد.


سقوط سالمندان و عدم روشنایی کافی منزل

در میان شرکت کنندگان، 59 نفر در مجموع 83 سقوط در خانه داشتند که بیشترین آن‌ها درراه پله‌ها (29٪) و در اتاق خواب (20٪) رخ داده است. جالب است بدانید که کمترین سقوط در حمام اتفاق افتاده است.

پژوهشگران دریافتند که " تعداد و درصد موارد خطرناک با میزان سقوط ارتباط ندارد". آنها خاطرنشان كردند كه با هر 10 برابر افزایش در روشنایی اتاق، 35 درصد سقوط كمتر در آن منطقه خاص از خانه رخ می‌دهد. این مقدار در افراد دارای میدان بینایی خفیف یا فاقد آن، به 48 درصد افزایش یافت. روشنایی ضعیف و خطر سقوط رابطه‌ای با میزان شدت بیماری افراد مبتلا به گلوکوم نداشت و تفاوت خاصی را ایجاد نمی‌کرد.

پژوهشگران در ادامه گفتند: " مناطقی از منزل که سطح روشنایی کمتری دارد شامل راهرو، اتاق خواب و پله‌ها است.

داده های ما نشان می‌دهد که روشنایی بهتر در خانه با سقوط کمتر همراه است، اگرچه مطالعه برای تعیین میزان مطلوب روشنایی مورد نیاز برای به حداقل رساندن سقوط طراحی نشده است.البته باید گفت احتمال دارد نور اضافی و بیش از حد منزل نیز ممکن است آسیب‌زا باشد. اگرچه پژوهش ما در سطح روشنایی معمولی انجام شده که حتی کمتراز حد استانداردها و دستورالعمل‌های طراحی است.
همچنین نکته‌ی دیگری که درباره روشنایی زیاد وجود دارد، صرف انرژی و هزینه‌ی بیشتر است که برای همه‌ی افراد مقرون به صرفه نخواهد بود."

 

 

 

اخبار مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق