سلامت چشم

روز جهانی سلامتی 1403

روز جهانی سلامتی همراه با روز جهانی سل، هفته جهانی ایمن‌ سازی، روز جهانی مالاریا، روز جهانی علیه توتون و تنباکو، روز جهانی ایدز، روز جهانی اهدای خون، و روز جهانی هپاتیت، یکی از هشت کمپین رسمی سازمان بهداشت جهانی (WHO) است.

در سراسر جهان حق سلامت بسیاری از افراد مورد تهدید قرار گرفته است. چنانکه انواع بیماری ها و بلایا به عنوان علل اصلی بر هم زدن سلامت در جوامع مختلف ظاهر شده است.
سوزاندن سوخت‌ های فسیلی به طور همزمان باعث ایجاد بحران آب و هوایی شده و حق تنفس هوای پاک را از ما سلب می‌ کند، به طوری که در اثر آلودگی هوای داخل و خارج خانه هر 5 ثانیه یک نفر جان خود را از دست می دهد.
شورای اقتصاد سلامت برای همه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که حداقل 140 کشور سلامت را به عنوان یک حق بشر در قانون اساسی خود به رسمیت می­‌شناسند.
با این حال کشورها قوانینی را تصویب و اجرا نمی‌­کنند تا اطمینان حاصل شود که جمعیت آن‌­ها از حق دسترسی به خدمات بهداشتی برخوردار هستند. این مطلب نشان دهنده­‌ این واقعیت است که حداقل 4/5میلیارد نفر - بیش از نیمی از جمعیت جهان - در سال 2021 به طور کامل تحت پوشش خدمات بهداشتی ضروری نبوده‌­اند.

برای پرداختن به این نوع چالش‌ها، موضوع روز جهانی سلامت 2024 «سلامت من، حق من» انتخاب شده است. موضوع امسال برای حمایت از حق همه­‌ی افراد در همه جا برای دسترسی به خدمات بهداشتی با­ کیفیت، آموزش و اطلاعات و همچنین آب آشامیدنی سالم، هوای پاک، تغذیه‌­ی مناسب، مسکن با­ کیفیت، شرایط کار و محیطی مناسب  انتخاب شده است.

تاریخچه

هدف اصلی سازمان ملل متحد که در 24 اکتبر 1945 تأسیس شد، ترویج صلح، امنیت و شرایط زندگی بهتر برای همه‌ی مردم در سراسر جهان است. یکی از عوامل مهم برای زندگی بهتر، بهداشت عمومی بود. با در نظر گرفتن این موضوع، دیپلمات‌هایی که سازمان ملل را ایجاد کردند، در مورد نیاز به یک سازمان بین المللی بهداشت بحث کردند. در سال ۱۹۴۸ سازمان بهداشت جهانی نخستین مجمع جهانی سلامتی را برگزار کرد، مجمع تصمیم گرفت که از سال ۱۹۵۰ به بعد، هفتم آوریل هر سال به عنوان روز جهانی سلامتی نامگذاری و تعیین شود. در ۷ آوریل سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه‌ی کنفرانس بین‌المللی سلامتی از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید. در ژوئن ۱۹۴۸، نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی با حضور نمایندگان بیش از ۶۱ کشور جهان در ژنو تشکیل شد و ۷ آوریل را به نام روز  جهانی سلامتی نام‌گذاری کردند.

با این تصمیم از سال ۱۹۵۰ به بعد در روز ۷ آوریل هر سال، برگزاری جشن بزرگداشت این روز به جریان افتاد. مراسم روز  جهانی سلامتی، سالانه به عنوان فرصتی به منظور جلب توجه جهان به موضوع بهداشت جهانی است و در چنین روزی سازمان بهداشت جهانی و کشورهای جهان رویدادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی را مورد بررسی قرار
می‌­دهند.

دولت‌ها و نهادهای غیر دولتی و خصوصی مختلف به روز جهانی سلامتی، منافع و دستاوردهای آن برای بهداشت عمومی اذعان دارند. آن‌ها فعالیت‌های مربوطه مانند شورای جهانی بهداشت را ساماندهی کرده و حمایتشان را از آن‌ها در رسانه‌ها اعلام می‌کنند.

روز جهانی سلامتی همراه با روز جهانی سل، هفته جهانی ایمن‌سازی، روز جهانی مالاریا، روز جهانی علیه توتون و تنباکو، روز جهانی ایدز، روز جهانی اهدای خون و روز جهانی هپاتیت، یکی از هشت کمپین رسمی سازمان بهداشت جهانی (WHO) است.

در 7 آوریل که در تقویم سال 1403 مقارن با فروردین ماه است، هر ساله، این روز به منظور افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت جهانی و برجسته کردن اهمیت بهزیستی برگزار می‌شود. برای جشن گرفتن این روز، مردم از سراسر جهان گرد هم می­‌آیند تا جهانی سالم‌­تر را برای همه ترویج کنند و دستاوردهای WHO را به رسمیت بشناسند.

سازمان بهداشت جهانی یک سازمان مستقل است که زیر نظر سازمان ملل متحد برای ترویج مسائل مرتبط با سلامت در سطح جهان فعالیت می‌­کند. همان­طور که امروز روز جهانی بهداشت را جشن می‌­گیریم، اجازه دهید نگاهی به موضوع امسال، اهمیت روز و تاریخچه آن بیندازیم.

موضوع روز جهانی بهداشت 2024

سال 2024 مصادف با هفتاد و ششمین سالگرد تاسیس WHO است و به عنوان بخشی از جشن WHO " سلامت من، حق من" را به عنوان موضوع روز جهانی بهداشت در سال 2024 انتخاب کرده است که بر حقوق اساسی بشر تمرکز دارد: دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اطلاعات با کیفیت.

حقایقی جالب در مورد روز جهانی بهداشت 2024

1. WHO روی چندین موضوع مانند آبله، آبله مرغان، فلج اطفال، سل، جذام و غیره در کشورهای در حال توسعه کار کرده است.

2. سازمان هایی که در WHO شرکت کرده‌اند، تمام فعالیت‌های خود را از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی و رسانه‌­های خبری و اطلاعیه­‌های مطبوعاتی اطلاع رسانی می‌کنند تا مردم از آن آگاه شوند.

3. روز جهانی بهداشت توسط دولت، سازمان‌های غیردولتی و سایر مراکز مرتبط با موضوع  بهداشت و سلامت در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

4. برای دستیابی به هدف روز جهانی سلامتی، WHO مناظره‌هایی را با کارشناسان حوزه‌ی سلامت و موضوعات مختلف مرتبط با سلامت برگزار می‌کند، همچنین نمایشگاه‌ها، مسابقات و مراسم اهدای جوایز را سازماندهی می­‌کند.

برخورداری از زندگی سالم و سرشار از آرامش حق همه‌ی مردم است. نشریه­‌ی دید برتر زندگی سالم همراه با شادابی را برایتان آرزومند است.

مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

اين مقاله را بخوانيد!

بستن
إغلاق