علمی-پژوهشی

اختلالات اشتها ممکن است خطر رتینوپاتی دیابتی را افزایش دهد

براساس نتایج یک مطالعه جدید افراد مبتلا به دیابت که علائم بی اشتهایی یا پرخوری عصبی نیز دارند، سه برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری چشمی به نام رتینوپاتی دیابتی هستند.

رتینوپاتی دیابتی زمانی است که سطوح بالای قند خون به رگ های خونی در شبکیه که قسمت حساس به نور در پشت چشم است آسیب بزند. این رگ‌ های خونی ممکن است متورم شوند، نشت کنند یا بسته شوند و جریان خون را مسدود کنند. گاهی اوقات، رگ‌های خونی غیر طبیعی روی شبکیه رشد می‌کنند. هر یک از این تغییرات می‌تواند باعث کاهش بینایی و در نهایت منجر به نابینایی شود.

این یافته‌ها اهمیت معاینه‌ی منظم چشم را برای بیماران مبتلا به دیابت و سابقه‌ی اختلالات اشتها نشان می‌دهد. افراد مبتلا به این شرایط ممکن است به معاینات چشمی مکرر نیاز داشته باشند.

چگونه بی اشتهایی، پرخوری عصبی و دیابت به چشم آسیب می‌زند

به گفته‌ی مؤسسه ملی بهداشت، اختلالات اشتها ممکن است از هر 5 فرد مبتلا به دیابت، 1 نفر را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه شرایط ترکیبی روی چشم ها تأثیر می‌گذارد.

پژوهشگران در این مطالعه، اطلاعات مربوط به 1100 فرد مبتلا به دیابت را بررسی کردند. این مطالعه شامل بیماران مبتلا به بی اشتهایی بود، وضعیتی که در آن افراد سعی می‌کنند با کاهش مصرف غذا، وزن خود را تا حد امکان پایین نگه دارند. همچنین شامل افراد مبتلا به بولیمیا می شود که سعی می‌کنند غذا را از بدن خود پاک کنند. خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی در بیماران مبتلا به یک یا هر دوی این اختلالات اشتهایی نسبت به بیماران دیابتی بدون اختلال اشتها، سه برابر است.

اختلالات اشتهایی باعث افزایش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی می شود

مشخص نیست که چگونه اختلالات اشتها ممکن است به رتینوپاتی دیابتی کمک کند. اما این امکان وجود دارد که اختلالات خوردن، کنترل سطح قند خون را به دلیل مصرف ناهماهنگ غذا دشوار کند. همچنین ممکن است برخی از بیماران دیابتی مبتلا به اختلالات غذایی عمداً از مصرف انسولین به عنوان راهی برای کنترل وزن خود اجتناب کنند.

افراد مبتلا به دیابت و اختلالات خوردن نیاز به معاینات مکرر چشم دارند

انجمن ملی اختلالات غذایی گفت که در طول همه‌گیری کووید-19 شاهد افزایش 107 درصدی تماس‌ها با خط کمک بود و CDC گزارش داد که مراجعات به اورژانس مربوط به اختلال خوردن در بین دختران نوجوان در این دوره زمانی تقریباً دو برابر شده است.

دکتر آتما ومولاکوندا چشم پزشک و عضو آکادمی، می‌گوید: "برای چشم پزشکان مهم است که در مورد عادات غذایی بپرسند، به خصوص در بیماران جوان مبتلا به دیابت. بیمارانی که سابقه‌ی بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی دارند، ممکن است نیاز داشته باشند که به طور منظم برای معاینه‌ی چشم مراجعه کنند. در حال حاضر، به علت افزایش اختلالات غذایی در زنان و مردان جوان، آگاهی بیشتر در این‌باره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است."

علائم رتینوپاتی دیابتی

مراقب علائم رتینوپاتی دیابتی باشید

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده خود مبتلا به دیابت هستید، سالانه برای معاینه‌ی چشم به پزشک مراجعه کنید. رتینوپاتی دیابتی ممکن است حتی قبل از اینکه متوجه مشکلات بینایی شوید، کشف شود. در مراحل بعدی بیماری، علائم رتینوپاتی دیابتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دیدن لکه‌ها یا رشته‌های تیره‌ای که در بینایی شما شناور هستند
  • تاری دید
  • دیدی که از تاری تا واضح در نوسان است
  • دیدن مناطق تاریک یا خالی در دید
  • مشکل دید در شب
  • رنگها کدر یا محو به نظر می‌رسند

 

 

اخبار مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق