علمی-پژوهشی

عینک‌های طبی هم ضد ویروس می‌شوند

در این مقاله، به توضیحاتی درباره‌ی پوشش‌ جدید لنزهای Zeiss و Hoya که برای مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های روی عینک ساخته شده‌اند، می‌پردازیم. پوشش‌های آنتی ویروس دارای یون نقره‌ای هستند، تا بتوانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را غیرفعال کنند. البته از شناسایی این مفهوم ده‌ها سال می‌گذرد، اما اکنون شرکت‌های هویا و زایس فرایند تولیدی آن را توسعه داده‌اند تا از این ویژگی برای پوشش‌های عدسی عینک خود استفاده کنند.

عینک ضد ویروس و ضد باکتری برای افرادی مناسب است که مرتباً عینک به چشم دارند. چراکه ضدعفونی کردن عینک به سادگی سایر وسایل نیست و ما نمی‌توانیم آن را مانند لوازم شخصی معمولی خود ضدعفونی کنیم. ضدعفونی کردن عینک اغلب باعث آسیب و جدا شدن سریع‌تر پوشش روی آن می‌شود.

شاید فکر کنید که افراد عینکی زیاد به عینک خود دست نمی‌زنند؛ اما این تفکر اشتباه است! مطالعه‌ای در سال 2015 روی تعدادی از دانشجویان پزشکی انجام شد. پرسش این بود که آن‌ها چند وقت یک‌بار صورت خود را لمس می‌کنند. بررسی نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان در عرض یک ساعت 23 بار صورت خود را لمس کرده‌اند و 27 درصد از آن‌ها، مربوط به لمس چشم بود. نکته‌ی مهم اینکه ویروس‌ها می‌توانند ساعت‌ها یا حتی روزها روی سطوح پلاستیکی مانند عینک ما زنده بمانند. به همین دلیل گفته می‌شود که پوشش‌های ضد ویروسی به ویژه برای افرادی که عینک را می‌زنند، ضروری است.

عدسی ضد باکتری و ویروس هویا

لنزهای آنتی ویروس HOYA

کمپانی Hoya که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان لنز است، پوشش جدیدی از لنزها را به‌عنوان ضد باکتری و با نام Hi-Vision گسترش داده است. گفته می‌شود که این پوشش رشد باکتری‌ها را روی لنزهای عینک به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و در نتیجه فرد استفاده کننده را از عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند.

پوشش ضد باکتری Hi-Vision، دوام و پوشش تمیزی را برای لنزهای شما فراهم می‌کند که هویا در سراسر جهان شناخته شده است. خواص ضد بازتابی لنزها بدون تأثیر بر انتقال نور حفظ می‌شود. البته برای محدود کردن رشد باکتری روی لنزهای پلاستیکی، لایه‌ای از یون‌های نقره به آن اضافه می‌شود. پوشش ضد باکتریایی تا حدی از یون‌های نقره معروف به AG+تشکیل شده است. به‌گفته‌ی سازنده، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این پوشش توانسته است، رشد باکتری‌ها را در سطح لنز تا 99.9 درصد در مقایسه با پوشش‌های لنز بدون خاصیت ضد باکتری کاهش می‌دهد. برای محافظت بیشتر، در هر دو طرف لنزها این پوشش وجود دارد.

هویا همچنین این پوشش را برای مشتریانی که محصولات ضد باکتری می‌‌خواهند مناسب می‌داند. این نوع لنزها مشخصاً برای افراد زیر مناسب است:

  • کارکنان عرصه سلامت
  • والدین دلواپس
  • برای تمام کسانی که عینک می‌زنند

پوشش‌های ضد بازتاب بسته به اینکه از کدام زاویه‌ای به عینک نگاه می‌شود، درخشش خاصی را روی سطح لنز ایجاد می‌کند. پوشش آنتی‌باکتریال Hi Vision درخشندگی سبز رنگ ظریفی را ایجاد می‌کند.



عدسی ضد ویروس زایس

پوشش‌ آنتی ویروس Zeiss

کمپانی ZEISS، با همکاری دانشگاه Furtwangen، چندین سال است روی موضوع باکتری‌های روی عینک مطالعه می‌کند. در پژوهش‎‎‌ها اعلام شد که از میام بیش از 5000 باکتری مختلف، 64 درصد آن‌ها بیماری‌زا هستند. با اینکه باکتری‌ها در همه‌ی قسمت‌های یک عینک یافت می‌شوند، اما آ‌‌ن‌هایی که روی لنزها هستند، به‌طور بالقوه آسیب‌زاتر هستند؛ زیرا در واقع لنزها هرگز ضد عفونی نمی‌شوند.

اکنون زایس راه حلی برای این مشکل یافته است. تولید پوشش ضد ویروسی تا بتواند نیازهای فعلی مشتریان را برآورده سازد.
 
ZEISS DuraVision AntiVirus Platinum UV برای همه گروه‌های سنی مناسب است و برای همه لنزهای نسخه‌ای که امروزه با پوشش ZEISS DuraVision Platinum در دسترس هستند، موجود است.

این پوشش ضد ویروسی جدید زایس  دارای ویژگی‌های مثبت زیادی است. از آن ویژگی‌ها می‌توان به بازتاب کم و بازتاب آبی کم رنگ (که برند ZEISS با آن شناخته می‌شود) اشاره کرد. همچنین این نوع لنزهای زایس در برابر خط و خش بسیار مقاوم است و به راحتی تمیز می‌شود.

همچنین لنزهای با پوشش UV DuraVision AntiVirus Platinum UV، محافظت کاملی را برای چشم‌ها در برابر پرتوی فرابنفش تا 400 نانومتر ارائه می‌دهند که تمام عدسی‌های ZEISS نیز از آن برخوردارند. علاوه بر این، پوشش جدید را می‌توان برای مواد لنز ZEISS BlueGuard سفارش داد. این لنز عدسی، نور آبی را مسدود می‌کند.

مراقب باکتری های عینک باشیم

در مورد میکروب‌ها و ویروس‌های روی عینک بیشتر بدانیم

طبق مطالعات علمی، عینک می‌تواند به شدت به میکروب آلوده شود. پروفسور دکتر مارکوس اگرت، میکروبیولوژیست و متخصص بهداشت، از دانشگاه علوم کاربردی Furtwangen، در سال 2018 و 2020، مطالعاتی را انجام داد که نشان می‌داد بیش از 650 جنس باکتری در لنزهای عینک یافت می‌شود (این آمار مربوط به مطالعه سال 2020 است که روی 30 عینک انجام شد).

به گفته‌ی این میکروبیولوژیست و متخصص بهداشت، 50 تا 80 درصد از رایج‌ترین میکروب‌های موجود در عینک از نظر ماهیت بیماری‌زا هستند، یعنی می‌توانند باعث ایجاد بیماری شوند.

پروفسور اگرت و تیم تحقیقاتی او دریافتند که عینک به شدت دارای میکروارگانیسم‌ها است. حداکثر مقدار آن 660،000 باکتری در سانتی‌متر مربع روی یک پد بینی بود، که خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند ملتحمه یا اندوفتالمیت (در مطالعه 2018 کشف شد) را افزایش می‌دهد.

 به گفته پروفسور ایگرت، این موضوع تعجب‌آور نیست، زیرا عینک در وسط صورت و در تماس نزدیک با گوش‌ها، چشم‌ها و بینی قرار دارد؛مکان‌هایی که به هر حال میکروب‌ها در آنجا زندگی می‌کنند. علاوه بر این، افراد در طول روز زیاد عینک خود را لمس می‌کنند و باکتری‌ها، ویروس‌ها یا حتی قارچ‌ها را به روی قاب و عدسی‌ها می آورند. در شرایط خاص، میکروب‌ها می‌توانند به چشم نزدیک شوند.

تفاوت عدسی ضد باکتری و معمولی

مقایسه پوشش‌های ضد ویروس و پوشش‌های معمولی

اساساً به عنوان یک مصرف‌کننده، هیچ تفاوت ظاهری را بین پوشش‌های ضد ویروس و لنزهای معمولی مشاهده نخواهید کرد. این لنزها مانند نمونه‌های قدیمی خود از نظر ظاهری تمیز به نظر می‌رسند. تنها تفاوت در سطح میکروسکوپی است که شما بدون چشم مسلح نمی‌توانید ببینید. اما ویژگی‌‌ این عینک‌ها به این‌گونه است که شفاف هستند؛ حس بهتری را از عینک به شما منتقل می‌کنند و شما را در کارهای روزمره‌تان، دچار مشکل نمی‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر خود را ثبت نماييد

متن نظر*




کد بالا را وارد کنید

إغلاق